Perifeer Accreditatie Medewerker (PAM)
In de nieuwe structuur voor accreditatie van deskundigheidsbevordering van huisartsen in eigen kring is uitgegaan van de vroeger bestaande LHV-structuur. Activiteiten voor het accrediteren van bijeenkomsten van groepen (eerder de verantwoordelijkheid van de District Coördinator en Plaatselijk Coördinator) zijn ondergebracht bij de Perifeer Accreditatie Medewerker (PAM). De PAM is een huisarts met ervaring in en veel belangstelling voor deskundigheidsbevordering door en voor huisartsen. De aanwijzing van de PAM door het ABC1 gebeurt op voorstel van de opvolgers van de Werkgroep Deskundigheidsbevordering Huisartsen (WDH), die nu IA-06 instelling heten. Vertrouwen vanuit de beroepsgroep is een belangrijke maat voor de aanwijzing van de PAM. Verantwoordelijkheden en taken van de PAM zijn door de Stuurgroep Kwaliteit Huisartsenzorg van LHV, NHG en LINKH als volgt gedefinieerd:
Voorwaarden
- is een huisarts
- heeft voldoende kennis en vaardigheden m.b.t. nascholing en kwaliteitsbeleid
- heeft voldoende inbedding in de lokale nascholingsstructuren
- randvoorwaarden voor het functioneren van de KCK berusten bij de huisartsenkring, hiertoe aangestuurd door de LHV
Verantwoordelijkheden
- bevorderen van het kwaliteitsbeleid in de eigen regio
- coördineren en bewaken van kwaliteitsverbeterende activiteiten in de regio
- bijhouden van kennis en vaardigheden
- in samenwerking met de huisartsenkring en de WDH/IA-instelling de behoeften van de huisartsen aan kwaliteitsverbeterende activiteiten vaststellen
Taken
- accrediteren van regionale activiteiten van derden op verzoek van IA-instellingen
- evalueren en beoordelen van activiteiten van de toetsgroepen
- beoordelen van jaarplannen en jaarverslagen van de toetsgroepen
- ondersteunen en coachen van EKC'en
- organiseren van vervolgcursussen voor EKC'en in de regio
- afstemmen van het beleid met de coördinator van het ABC1
- zo nodig verantwoording afleggen aan het ABC1
- bijwonen van de landelijke PAM-bijeenkomsten
PAM regelgeving en handboek