U bent nu hier:

Tele-IC

Peter van der Voort, intensivist, OLVG Amsterdam Peter van der Voort, intensivist, OLVG Amsterdam

Peter van der Voort, intensivist, OLVG Amsterdam

Kunt u een korte omschrijving geven van uw toepassing?
Met Tele-intensive care bieden we via audio-video verbindingen en een geavanceerd electronisch patiëntendossier, expertise aan van een intensivist voor patiënten in ziekenhuizen die dat in de avond- nacht en weekenden niet op een andere manier kunnen hebben. Op die manier kan de behandeling van een intensivist overdag doorgezet worden buiten kantoortijden. Hiervan profiteren kritisch zieke patiënten omdat de zorg effectiever en efficiënter wordt, zo is aangetoond in Amerikaanse onderzoeken.

Waarom bent u ermee begonnen, en wanneer?
Het idee hebben we de afgelopen 3-4 jaar uitgewerkt en sinds enkele maanden uitgetest in de praktijk. Nu de belangrijkste kinderziektes er uit zijn, zijn we vanaf 14 april officieel van start. Ons doel is om de patiënten in niveau 1 en 2 intensive care-afdelingen continuïteit van intensivistische expertise te bieden waarbij ook buiten kantoortijden pro-actief de behandeling gestuurd wordt.

Wat is de huidige status en wat zijn uw ambities?

We zijn als eerste in Europa met deze vorm van intensive care-behandeling gestart en verwachten hiermee een aanvulling te geven op de bestaande organisatievormen. Wij willen de komende tijd duidelijk krijgen of Tele-IC ook in Nederland, net als in de VS, een plaats heeft. Gezien de ervaringen in de VS is de verwachting dat Tele-IC de zorg efficiënter maakt door behandelduur te verkorten, moment van overplaatsing te optimaliseren en kennis uitwisseling tussen ziekenhuizen te verbeteren.

Wat zijn uw ervaringslessen bij deze eHealth innovatie?

Medewerkers in de ziekenhuis zorg zijn erg geïnteresseerd in innovaties en gebruik van eHealth. Het is echter moeilijk om hooggespannen verwachtingen in de praktijk waar te maken. Daarbij speelt dat er, zeker op de intensive care, geen risico’s genomen mogen worden. Door heel praktisch oplossingen te bieden voor dagelijkse problemen worden mensen enthousiast en bleken vanuit een positieve insteek goede oplossingen te kunnen bedenken voor potentiële nadelen van het concept.

Welke praktische issues zijn nog niet opgelost en wat moet daar wat u betreft voor gebeuren en door wie?
Kleinere IC afdelingen waarvoor het onrendabel is om 7x24 uur een intensivist op de intensive care aanwezig te laten zijn zouden een oplossing voor deze discontinuïteit moeten vinden. De Tele-IC is een oplossing die veel van de problemen van kleine IC's oplost. Hierdoor bieden ze hun patiënten een verbetering van de kwaliteit van zorg aan.

Zie ook:

Meer praktijkvoorbeelden >

Bent u arts en heeft u een goed voorbeeld?
Laat het ons weten via dit formulier >


Lees ook het artikel ‘Succesvol werken met e-health’ in Medisch Contact van
14 januari 2011 met acht tips om uitvoeringsproblemen te tackelen.



De KNMG wil met het plaatsen van praktijkvoorbeelden van artsen eHealth breed bekend maken onder artsen en een discussieplatform bieden. De KNMG geeft hiermee geen inhoudelijk oordeel over deze voorbeelden.


KNMG dossiers
  



Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd